Yhdistelmävaunujen mietinnän lopputulos: ABC desing viper 4

Yhdistelmävaunujen, matkarattaiden ja lastenrattaiden hankkiminen on ollut yksi isoimmista pikkutyypille hankittavista materiakokonaisuuksista. Näihin ostoksiin on kulunut moneen otteeseen paljon aikaa, vaivaa ja rahaa.

Nykyään netti onneksi mahdollistaa laajan tiedonsaannin, mutta samalla se on lisännyt valinnan vaikeutta. Aluksi yritettiin myös noudattaa ohjetta, minkä mukaan vaunuja kannattaisi ehdottomasti käydä kokeilemassa liikkeessä ennen ostopäätöstä, mutta eipä ole ihan helppo saada nettikaupassa myytäviä malleja konkreettisesti eteensä. Meille onkin kotiutunut yhdistelmävaunut, matkarattaat ja pian myös lastenrattaat ihan vain useiden tuntien nettitutkiskelujen myötä. Kaksi ensiksi mainittua ovat onneksi olleet onnistuneita hankintoja, mutta vielä jännätään, millaisiksi kohta kotiutetut isommat rattaat käytössä osoittautuvat.

Koska itse olin kiitollinen kaikista mahdollisista löytämistäni käyttökokemuksista, niin ajattelin kirjoitella lyhyesti ylös muutamia ajatuksia meidän hankkimistamme malleista. Joka kaudelle tai ainakin vuodelle valmistajat tosin tuuppaavat kauppoihin aina uudet versiot (ja usein vielä vähän eri mallinimillä, vaikka ainoa muuttuva asia olisi väri), joten välillä on vaikea yhdistää vanhempia käyttökokemuksia markkinoilla oleviin malleihin. Huoh… Mikään ei siis ole tehty tässä suossa helpoksi.

Pitkän ja tuskallisen pohdinnan jälkeen ostimme loppuvuonna 2018 seuraavat yhdistelmävaunut: ABC Design Viper 4. En ollut ennen koko merkistä kuullutkaan, mutta kyseinen malli täytti paperilla kaikki ne kriteerit, joita olin etukäteen keksinyt. Alun perin olisin ehkä halunnut hieman tummemman väriset vaunut ja melkein harmitti, kun hinnan takia kannatti valita nämä vaaleammat. Sittemmin olen tykästynyt tuohon vaaleanharmaaseen väriin, ja tummempi väri olisikin mennyt helposti jo synkän puolelle.

Olemme olleet kyseisiin yhdistelmävaunuihin todella tyytyväisiä, vaikka hinta aluksi hirvittikin (lähinnä lohdutti, että monet muut yhdistelmät ovat vielä paljon kalliimpia). Kyseisten yhdistelmien ehdottomia plussia ovat:

  • helppokäyttöiset mekanismit
  • säädettävä työntöaisa
  • kevyt alumiinirunko
  • isot ilmakumirenkaat, joita ei ole yli vuoden aikana tarvinnut pumpata kertaakaan
  • kääntyvät eturenkaat, jotka saa myös lukittua
  • todella tasainen, äänetön ja kevyt meno
  • tukeva ja mukava vaunukoppa
  • ratasosan saa molemmin päin
  • ratasosan selkänojan saa makuuasentoon
  • pitkä kuomu kurkistus/tuuletusaukolla
  • helppohoitoiset kankaat, jotka ovat pitäneet hyvin vettä
  • valmistajan sivuilla ohjeita ja ohjevideoita helposti saatavissa

Lisäksi samaan runkoon olisi voinut hankkia adapterit turvakaukalon kiinnittämistä varten. Meidän pikkutyyppi ei vain ollut alkuun kyydissä viihtyvää sorttia, joten siksi satsasimme ennemmin kantoreppuun.

Ainoa miinus yhdistelmissä on se, että jossain vaiheessa ne käyvät ”pieniksi”. Vaunukoppaa suositellaan ajaksi 0 kk – 9 kg ja ratasosa menee ajalla 6 kk – 15 kg. Meillä ei ihan vielä kolkutella tuota maksimipainoa, mutta silti alkoi ajatus jo harhailla seuraavassa ratashankinnassa. Toisaalta, ei näitä yhdistelmiä voi ihan pieniksi moittia, koska aluksi hämmästyin vaunujen kokoa, kun niitä paketista kuorittiin. Pelko liian rimpuloista kärryistä ei siis toteutunut, vaikka sokkona tilattiinkin.

Käytäntö osoitti, että ratasosan ollessa käytössä kokonaisuus mahtuu kokoon taitettuna helposti Skoda Rapidin ja Nissan Qashqain takakontteihin. Nissan Micraan mahtuakseen rungosta piti irrotella renkaat ja ottaa ratasosa irti (mikä ei ollut vaikeaa sekään). Matkarattaiksi näitä ei kuitenkaan voi sanoa hyvällä tahdollakaan, mutta eipä nämä yritä sellaiset ollakaan.

Aika vähän on meidän nurkilla tullut rattaita tai vaunuja vastaan, mutta välillä on saanut huomata, että kaikki kärryt eivät todellakaan liiku yhtä äänettömästi. Joskus vastaantulijat ovat hurruutelleet kovilla muovipyörillä ja ääni on ollut melkoinen. Kerran näin myös kauniit vaunut, joiden kromirunko kimalsi ihanasti auringossa, mutta ei voinut kuin ihmetellä, miten vauva sai nukuttua sen nitinän ja natinan keskellä. Kyseisten havaintojen jälkeen on ollut oikein kiva työnnellä äänettömillä ilmakumirenkailla ja tukevalla rungolla varustettuja rattaita.

Kommentoi